Izdvojene novosti


Novi Zakon o zaštiti potrošača

Novi Zakon o zaštiti potrošača

Dana 28. svibnja 2022. stupa na snagu novi Zakon o zaštiti potrošača.

Poveznica: Zakon o zaštiti potrošača (NN 19/22)

Neke od izmjena na koje se Zakon odnosi su:

pisani prigovor i reklamacije potrošača
isticanje cijena za posebne oblike prodaje
nepoštena poslovna praksa - prodaja proizvoda dvojne kvalitete
zavaravajuća propuštanja i crna lista
prodaja izvan poslovnih prostorija
definiranje popisa javnih usluga
troškovi vještačenja i dr.
Pozivamo članove da svoje poslovanje usklade s odredbama novog zakona.

Ističemo neke od važnijih novosti prema novom Zakonu:

Pisani prigovor i odgovor na prigovor
Novim Zakonom propisana je uz obvezu omogućavanja podnošenja pisanog prigovora osobno u poslovnim prostorijama trgovca, putem pošte i e-pošte, i mogućnost podnošenja pisanog prigovora putem drugih sredstava mrežne komunikacije koja omogućuju pohranu vremena i sadržaja komunikacije na trajnom mediju. Izbačen je telefaks kao mogućnost podnošenja prigovora.

Trgovac je dužan bez odgađanja u pisanom obliku putem pošte ili elektroničke pošte potvrditi zaprimanje prigovora potrošača te u pisanom obliku odgovoriti na prigovor u roku od 15 dana od dana zaprimanja prigovora sukladno obavijesti o načinu podnošenja pisanog prigovora u poslovnim prostorijama i na mrežnoj stranici ako je uspostavljena, jasno se izjašnjavajući prihvaća li osnovanost prigovora potrošača.

Posebni oblici prodaje
Važna izmjena Zakona odnosi se na isticanje cijena robe – trgovac je u svakoj najavi sniženja i tijekom njega dužan istaknuti sniženu cijenu, ali i najnižu cijenu koju je primjenjivao za taj proizvod u zadnjih 30 dana. Kada se radi o usluzi, ovakvo pravilo vrijedi samo za prodaju unutar poslovnih prostorija, ali ne za oglašavanje i za prodaju izvan poslovnih prostorija ili putem interneta. Uvedene su nove obveze transparentnosti za internetska tržišta, posebno u odnosu na potrošača i koja su prava i obveze tih strana.

Javne usluge potrošačima
Novi Zakon obuhvaća i usluge parkiranja na uređenim javnim površinama i u javnim garažama, kako bi se povećala djelotvornost sustava rješavanja prigovora u tom području.

Nepoštena poslovna praksa
Proširuje se lista okolnosti koje uvijek predstavljaju nepoštenu poslovnu praksu, npr. preprodaja ulaznica za događanja ako ih je trgovac nabavio upotrebom automatiziranih sredstava za zaobilaženje broja ulaznica ili drugih pravila.

Ugovorni potrošački odnosi
Vezano za područje primjene ugovornih potrošačkih odnosa, uključujući i javne usluge (voda, plin i dr.), novim Zakonom obuhvaćene su sve vrste ugovora bez obzira na status trgovca.

Troškovi vještačenja
Pri vještačenjima koja se provode radi utvrđivanja materijalnih nedostataka na robi koji su se pojavili u roku od šest mjeseci od dana prijelaza rizika na potrošača, za razliku od do sad propisanog da trgovac snosi trošak vještačenja, novim Zakonom trgovac samo predujmljuje ovaj trošak.

Rok tijekom kojeg trgovac predujmljuje trošak vještačenja produljuje se sa šest mjeseci na godinu dana.

Raskid ugovora bez omogućivanja naknadnog roka
Potrošač može ugovor raskinuti ako iz okolnosti slučaja proizlazi da trgovac neće moći ispuniti ugovorne obveze ni u naknadno danom roku.

Sklapanje ugovora izvan poslovnih prostorija i ugovora na daljinu
Trgovac je obvezan prije sklapanja ovakvih ugovora potrošača obavijestiti o svemu što mu je potrebno da bi dobio informiranu obavijest o kupnji.

Propisane su obveze trgovca pri prodaji ili promociji proizvoda, kao i nezatražene posjete potrošačevom domu. Trgovac je dužan jasno i razumljivo informirati potrošača o svrsi te o svim uvjetima sudjelovanja na ovakvim događanjima.

Potrošači od pružatelja internetskih tržišta moraju dobiti informaciju o tome je li osoba koja na tom tržištu nudi robu, digitalni sadržaj ili uslugu trgovac ili nije trgovac. U slučaju kada ta osoba nije trgovac, pružatelj internetskog tržišta treba obavijestiti potrošača da se prava potrošača uređena propisima usklađenim s pravnom stečevinom Europske unije ne primjenjuju na tako sklopljeni ugovor.

Inspekcijski nadzor
Novost u Zakonu je i mogućnost inspektora da izda privremenu mjeru uklanjanja sadržaja ili ograničenja pristupa internetskoj stranici.

Reklamacije potrošača-korisnika javnih usluga
Propisano je da nakon primitka odgovora na pisani prigovor odnosno po isteku roka za dostavu odgovora trgovca na pisani prigovor, ako trgovac potrošaču nije dostavio odgovor na pisani prigovor u roku od 15 dana od dana zaprimanja prigovora, potrošač može podnijeti reklamaciju povjerenstvu za reklamacije potrošača. Trgovac je dužan omogućiti podnošenje reklamacije osobno u poslovnim prostorijama, putem pošte i elektroničke pošte. Trgovac je dužan bez odgađanja u pisanom obliku putem pošte ili elektroničke pošte potvrditi zaprimanje reklamacije potrošača.

Pročitajte više » | Napisano 06.06.2022.

Bez povezivanja tržišta rada i obrazovnog sustava nema kvalitetnog strukovnog obrazovanja, a bez njega ni konkurentnog gospodarstva, istaknuto je na promociji obrtnika i poslodavaca

Bez povezivanja tržišta rada i obrazovnog sustava nema kvalitetnog strukovnog obrazovanja, a bez njega ni konkurentnog gospodarstva, istaknuto je na promociji obrtnika i poslodavaca

U četvrtak 26. svibnja održana je promocija poslodavaca i ostalih stručnjaka koji su sudjelovali u izradi standarda zanimanja koje je Hrvatska obrtnička komora izradila u sklopu projekta „Implementacija HKO-a i razvoj alata u povezivanju obrazovanja i tržišta rada.

Projekt je za cilj imao značajnije povezati tržište rada i sustav obrazovanja provedbom Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO) kroz razvoj standarda zanimanja.

Važnost sudjelovanja obrtnika i poduzetnika u izradi standarda zanimanja, kako je rečeno, je u tome što oni najbolje poznaju poslove i kompetencije potrebne za obavljanje određenog zanimanja.

U projekt izrade standarda zanimanja bilo je uključeno više od 140 obrtnika i poduzetnika.

Nositelj projekta je Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike u partnerstvu s HOK-om, HGK-om, HUP-om i Strukovnom udrugom djelatnika u upravljanju ljudskim resursima - HR CENTAR.

Potpredsjednik HOK-a Davor Pleško je istaknuo važnost strukovnog obrazovanja navodeći kako su potrebe za strukovnim zanimanjima velike i ta su zanimanja temelj gospodarstva.

Kazao je kako hrvatsko gospodarstvo godinama upozorava kako vještine i kompetencije koje producira obrazovni sustav ne odgovaraju onome što traži tržište rada te kako je krajnje je vrijeme da se krene s promjenama.

Za kvalitetno strukovno obrazovanje, kako je rekao, nužna je suradnja svih dionika u sustavu.

I načelnica Sektora za unapređenje i razvoj poduzetništva i obrta Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja Danijela Žagar i načelnica Sektora za tržište rada Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Irena Bačelić su istaknule važnost povezivanja obrazovanja i tržišta rada.

Strukovno obrazovanje, kako je rečeno, ne može se unaprjeđivati bez povezivanja s poslodavcima, odnosno gospodarstvom. Samo tako se mogu zadovoljiti potrebe tržišta rada.

Glavna tajnica HOK-a Mirela Lekić je istaknula kako su uključivanjem u projekt obrtnici dobili priliku reći koje kompetencije treba imati osoba koja završava neki od obrazovnih programa kako bi uspješno poslovala u svom zanimanju.

Svi obrtnici mogli su reći koje su kompetencije potrebne i one ulaze u dokument Standard zanimanja na temelju kojeg će se izrađivati standard kvalifikacija, a krajnji je cilj kurikulum koji mora zadovoljiti potrebe tržišta rada, kazala je.

Od 50 zanimanja za koje je bio odgovoran HOK 38 standarda je već upisano u registar HKO-a i sada se brzo kreće u izradu standarda kvalifikacije i potom u kurikulum, navela je.

Izvor: HINA

Pročitajte više » | Napisano 06.06.2022.

Hrvatska obrtnička komora organizira i sufinancira nastup članova HOK-a na 54. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2022.; 14.-18.9.2022.

Hrvatska obrtnička komora organizira i sufinancira nastup članova HOK-a na 54. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2022.; 14.-18.9.2022.

Hrvatska obrtnička komora organizirat će i sufinancirati s 50% cijene, standardno uređenog izložbenog prostora, kolektivan nastup članova HOK-a na 54. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2022., najvećem obrtničkom sajmu u široj regiji, koji će se održati od 14. do 18. rujna 2022. godine na prostoru Celjskog sajma u gradu Celju.

Međunarodni sajam u Celju je respektabilna sajamska izložba s preko 1500 izlagača iz 34 države svijeta, s velikom posjetom sajmu (oko 120 000 posjetitelja iz 44 države svijeta) te je mjesto kvalitetne prezentacije proizvoda i usluga za obrtnike i poduzetnike koji žele u direktnom kontaktu s potencijalnim kupcima provjeriti kvalitetu svojih proizvoda i usluga, a s ciljem izvoza te dolaska do novih poslovnih kontakata za buduće poslove.

Izložbeni program sajma u Celju obuhvaća: poslovne susrete, međunarodna predstavljanja, strojeve i opremu za drvo i metal, opremu od inox-a, elektrotehniku, preradu plastike, gume, obradu metala, strojogradnju, prehranu i ugostiteljstvo, izradu alata za obradu drva, plastike i metala, namještaj i unutarnje uređenje, završne radove u graditeljstvu, alate za uređenje doma i okolice, energetiku, opremu za prehrambenu industriju, mehanizaciju sela, građevinsku mehanizaciju, montažne kuće, proizvode široke potrošnje, IT opremu, stare zanate i tradicijske obrte, turizam itd.

U nastavku osnovne informacije o sajmu, a u privitku i prijavu za nastup na 54. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2022.:

Naziv sajma/adresa: 54. Međunarodni sajam obrtništva i poduzetništva Celje 2022., Celjski sejem d.d., Dečkova cesta 1, 3000 Celje, www.ce-sejem.si

Termin održavanja: 14.-18. 09. 2022.

Radno vrijeme sajma: 09,00 – 19,00 sati

Hrvatska obrtnička komora organizira nastup po sistemu „ključ u ruke“ – svaki izlagač priprema svoje prezentacije na sajmu, a uz izložbeni prostor uređen sukladno njegovoj prijavi i potrebama dobiva i: dva natpisa na štandu, reprezentaciju na štandu, transport eksponata na relaciji Zagreb-Celje-Zagreb i postavu na štandu, najavu nastupa prema službama sajma Celje, sve potrebne informacije, tehničke podatke, upute, kompletnu logistiku potrebnu za kvalitetan sajamski nastup.

Cijena izlagačkog prostora, uz logistiku nastupa po principu “ključ u ruke”, uz sufinanciranje HOK-a za članove HOK-a od 50%, iznosi 90,00 EUR-a po m2 + PDV (25%), odnosno ukupno za platiti 112,50 EUR/m2 standardno uređenog izložbenog prostora.

Puna cijena izlaganja po principu „ključ u ruke” standardno uređenog izložbenog prostora, za poduzetnike koji nisu članovi HOK-a iznosi 180,00 EUR-a po m2 + PDV (25%), odnosno 225,00 EUR/m2 standardno uređenog izložbenog prostora.

Minimalna izlagačka površina iznosi 2 m2, osim u slučaju vertikalnog panoa na stijeni 1 m2.

Za prijavu nastupa na sajmu izlagač treba dostaviti:

prijavu – obavezno navesti potreban namještaj na štandu
podatke o robi i/ili promotivnim materijalima koji se šalje na sajam
izlagač na sajam treba poslati robu koja po vrsti, količini i vrijednosti odgovara robi koji je naveo u obrascu „Podaci o robi izlagača“.
ROK PRIJAVE NASTUPA: 14. 8. 2022. godine ili do popune izložbenog prostora

Dostava prijavnog materijala – u Hrvatsku obrtničku komoru – adresa: Ilica 49/II, p.p. 166, 10002 Zagreb, putem telefaksa: 01/48 46 610 ili putem elektroničke pošte: drazen.horvat@hok.hr

Osiguranje robe/eksponata: izlagačka roba za vrijeme sajma nije osigurana, a ako izlagač ima robu veće vrijednosti, tu robu može osigurati sam. Komora neće snositi troškove eventualno nastalih šteta ili nestanka robe, bilo za vrijeme transporta ili trajanja sajma.

Otprema robe: izlagač će biti pravovremeno obaviješten o predaji robe u skladište izvođača štanda te je dužan pridržavati se dobivenih uputa.

Napomena: skrećemo pozornost da izlagači ne mogu nastupiti u organizaciji i uz sufinanciranje Hrvatske obrtničke komore ako imaju dugovanja prema komorskom sustavu!

Molimo Vas da, ukoliko ste zainteresirani za organizirani i sufinancirani nastup, utoliko ispunjene prijavne materijale što prije dostavite u Hrvatsku obrtničku komoru, kako bi stručna služba Komore na vrijeme pripremila Vaš nastup na sajmu.

Za dodatne informacije možete se obratiti u Hrvatsku obrtničku komoru na broj telefona: 01/48 06 650, Dražen Horvat; telefaks: 01/48 46 610, elektronička pošta: drazen.horvat@hok.hr .

Iskoristite ovu prigodu te svoje proizvode i usluge predstavite na najvažnijem obrtničkom sajmu u ovom dijelu Europe u organizaciji i uz sufinanciranje Hrvatske obrtničke komore!

Prilozi:

Prijavni materijali i uvjeti nastupa na 54. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2022.
Privola za korištenje osobnih podataka u pripremi i provedbi nastupa izlagača na 54. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2022.
https://www.hok.hr/novosti-iz-hok/hrvatska-obrtnicka-komora-organizira-i-sufinancira-nastup-clanova-hok-na-54-medunarodnom-obrtnickom

Pročitajte više » | Napisano 25.05.2022.

Usvojen Zakon o uvođenju eura koji postaje službena valuta u Hrvatskoj s prvim danom 2023. godine

Usvojen Zakon o uvođenju eura koji postaje službena valuta u Hrvatskoj s prvim danom 2023. godine

Hrvatski sabor je na sjednici održanoj 13. svibnja 2022. godine usvojio Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Zakon će stupiti na snagu prvog dana od dana objave odluke Vijeća EU o usvajanju eura koja se očekuje u srpnju ove godine.

Zakonom se uređuju pravila za preračunavanje, opskrbu i zamjena gotovog novca kune za gotov novac eura, dvojni optjecaj, dvojno iskazivanje, primjena načela neprekidnosti pravnih instrumenata, proračuni, financijski planovi, poslovne knjige, financijski izvještaji i porezi u procesu uvođenja eura, nadzor nad primjenom ovoga Zakona te prekršajne odredbe.

Euro bi službenom valutom u Hrvatskoj trebao postati od 1. siječnja 2023. godine. Jedna od ključnih obaveza je dvojno iskazivanje cijena, i u kunama i u eurima. Na snagu stupa 5. rujna 2022. godine te traje čitavu iduću godinu, zaključno s 31. prosinca 2023. godine.

S danom uvođenja eura počinje i razdoblje dvojnog optjecaja u kojem se prilikom transakcija gotovim novcem istodobno koriste euro i kuna kao zakonsko sredstvo plaćanja. Trajat će 2 tjedna (14 dana od dana uvođenja eura).

U postupku uvođenja eura primjenjuju se načelo zaštite potrošača, načelo zabrane neopravdanog povećanja cijena, načelo neprekidnosti pravnih instrumenata, načelo učinkovitosti i ekonomičnosti te načelo transparentnosti i informiranosti.

Tekst Zakona o uvođenju eura dostupan je ovdje.

S ciljem pravovremene pripreme i informiranja poslovnih subjekata o aktivnostima koje ih očekuju u procesu zamjene hrvatske kune eurom objavljene su i Smjernice za prilagodbu gospodarstva.

Detalje možete pronaći na dnu ove stranice.

Sve upite oko prilagodbe poslovanja na uvođenje eura možete postaviti i djelatnicima Hrvatske obrtničke komore na mail adresi: euro@hok.hr

Podsjećamo i da na Facebook stranici i YouTube kanalu Hrvatske obrtničke komore možete pogledati snimku webinara o pripremama za uvođenje eura i saznati sve važne informacije.

https://www.hok.hr/sites/default/files/article-docs/2022-05/Svibanj%202022_Euro_Smjernice%20za%20prilagodbu%20gospodarstva.pdf

Pročitajte više » | Napisano 23.05.2022.

Radionice

Radionice "Ukorak s novim vještinama na tržištu rada"

Ministarstvo znanosti i obrazovanja u sklopu ESF projekta Uspostava i upravljanje Registrom HKO-a kao podrška radu sektorskih vijeća i ostalih dionika u procesu provedbe HKO-a organizira radionice "Ukorak s novim vještinama na tržištu rada".

Radionice će se održati 6., 7. i 8. lipnja 2022. u vremenu od 11 do 14 sati u Ministarstvu znanosti i obrazovanja na adresi Donje Svetice 38, Zagreb. Predstavnik Odjela za Hrvatski kvalifikacijski okvir Ministarstva znanosti i obrazovanja prikazat će ulogu Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira u izradi kurikuluma. Predstavnik Uprave za odgoj i obrazovanje Ministarstva znanosti i obrazovanja pojasnit će doprinos gospodarskih subjekata modernizaciji kurikuluma, a predstavnik Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih govorit će o potrebi za mikrokvalifikacijama.

Predstavnici gospodarskih subjekata sudionicima radionica prenijet će primjere dobre prakse prilagođavanja obrazovanja tržištu rada i korištenju alata Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira u te svrhe.

Putem poveznice možete se registrirati za sudjelovanje na jedan od navedenih datuma. Registracije su otvorene do 31. svibnja, nakon čega ćete primiti potvrdu sudjelovanja (napominjemo da je broj prijava ograničen), a naročito se potiče sudjelovanje predstavnika gospodarskih subjekata.

Izvor: Ministarstvo znanosti i obrazovanja

Pročitajte više » | Napisano 20.05.2022.