Zakoni i propisi
- GRADITELJSTVO
- Zakon o prostornom uređenju i gradnji (pročišćeni tekst)
- Zakon o arhitektonskim i inžinjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji (NN 152/08)
- Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja (NN 43/09)
- Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje(2015)
- Zakon o gradnji
- PRIJEVOZ
- Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (pročišćeni tekst)
- Promjene zakona o prijevozu u cestovnom prometu (124/09)
- Pravilnik o posebnim uvjetima za parkiranje (NN 104/05)
- Pravilnik o raspodjeli dozvola za međunarodni prijevoz (NN 120/05)
- Promjene pravilnika o raspodjeli dozvola za međunarodni promet (NN 102/07)
Izdvojene novosti
Nagrade Europske unije za ekološku proizvodnju 2023. godine
Nagrade EU-a za ekološku proizvodnju osmišljene su u okviru Akcijskog plana za ekološku proizvodnju koji je Europska komisija predstavila 25. ožujka 2021. godine u sklopu Europskog zelenog plana. Akcijski plan se sastoji od 23 mjere, a jedan od njegovih glavnih ciljeva je da do 2030. godine 25% poljoprivrednog zemljišta Unije bude u okviru ekološkog uzgoja uz znatno povećanje ekološke akvakulture.
Kako navodi Komisija, povećanje ekološke proizvodnje doprinosi smanjenju upotrebe kemijskih gnojiva, pesticida i sličnih sredstava te pozitivno utječe na bioraznolikost, okoliš i klimu, dugoročnu plodnost tla te na dobrobit životinja; zbog toga ima ključnu ulogu u ostvarenja ciljeva Plana.
Građani EU-a sve više cijene ekološke proizvode što je vidljivo u porastu prometa trgovine na malo ekološkim proizvodima za 128% u posljednjih 10 godina. Daljnji rast povjerenja potrošača u takve proizvode i potražnja za njima ključni su za poticanje poljoprivrednika za prelazak na ekološku proizvodnju, čemu se nastoji doprinijeti i ovim Nagradama.
Program ekološkog nagrađivanja EU-a sastoji se od osam nagrada u sedam kategorija, a cilj mu je prepoznati i nagraditi aktere u cijelom lancu ekološke vrijednosti koji su razvili izvrstan, inovativan, održiv, šire primjenjiv i inspirativan projekt sa stvarnom dodanom vrijednošću za ekološku proizvodnju i potrošnju. Te je kriterije prošle godine, među ostalima, zadovoljio David Pejić iz Hrvatske koji je osvojio Nagradu za najboljeg europskog ekološkog poljoprivrednika.
Kategorije ovih prestižnih Nagrada su, uz najboljeg ekološkog poljoprivrednika i poljoprivrednicu, najbolja ekološka regija, grad i bio-četvrt, najbolji MSP koji se bavi preradom ekološke hrane, najbolji MSP koji se bavi prodajom ekološke hrane te najbolji restoran koji poslužuje ekološki uzgojenu hranu.
Postupak prijava za Nagrade počeo je u ožujku, a bio je otvoren za prijavitelje projekata iz država članica Europske unije.
Ove je godine bilo proglašeno ukupno 24 finalista iz 11 država Unije, od kojih je nagrađeno 8 dobitnika iz Španjolske, Grčke, Portugala, Austrije, Njemačke i Irske. Svečanu dodjelu Nagrada 25. rujna u Bruxellesu zajednički su organizirali Europska komisija, Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO), Europski odbor regija (OR), COPA-Cogeca i IFOAM Organics Europe uz podršku Europskog parlamenta i Vijeća Europe, kao dio aktivnosti povodom obilježavanja Ekološkog dana Europske unije. Nagrade je uručio povjerenik EU-a za poljoprivredu Janusz Wojciechowski te ostali predstavnici organizatora, a dobitnici su nakon uručenja imali priliku predstaviti svoje projekte široj javnosti.
Više detalja o ovogodišnjim finalistima, dobitnicima, nagradama i postupku prijave može se pronaći ovdje.
Više o dobitnicima prošlogodišnjih nagrada može se pročitati ovdje.
Pročitajte više » | Napisano 10.10.2023.
581. plenarno zasjedanje Europskog gospodarskog i socijalnog odbora
Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO) u rujnu je održao svoje 581. plenarno zasjedanje u Bruxellesu. Glavne teme sjednice bile su: Srednjoročna revizija višegodišnjeg financijskog okvira, Potpora civilnom društvu u području temeljnih prava u državama članicama i zemljama proširenja te građanska inicijativa Europa bez krzna, a ključna mišljenja o čijem se usvajanju glasovalo, osim uz ekonomiju i društvena pitanja, bila su vezana uz ekologiju, poljoprivredu, industriju te položaj Europske unije u svijetu.
Tijekom sjednice EGSO je predstavio novu Vodnu politiku za Europu te pozvao Uniju na jačanje „plave diplomacije“ i zajedničko djelovanje u pogledu Strategije pomorske sigurnosti EU-a. Na zahtjev španjolskog predsjedništva EU-a, govorilo se o Višegodišnjoj strateškoj politici za europsko integrirano upravljanje granicama; istaknuta je važnost zajedničke strategije u pitanjima vanjske i unutarnje sigurnosti, kao i zaštita temeljnih prava i jamstava za slobodno kretanje ljudi unutar Unije. Tema je bila i jačanje okvira EU-a za upravljanje krizama i osiguranje depozita te je naglašena potreba za brzinom, fleksibilnošću, transparentnošću i proporcionalnošću pri njihovom rješavanju.
S obzirom na izazove poput oporavka nakon pandemije, klimatskih promjena i digitalne transformacije, Odbor je predložio Kohezijsku politiku 2.0 koja će biti prilagodljiva, socijalno usmjerena, odgovarati potrebama ljudi i regija te se držati temeljnog načela kohezijske politike „nitko ne smije biti zapostavljen”. Uz to, istaknuta je potreba rješavanja razlika u rastu i konkurentnosti te očuvanja održivosti malih i srednjih poduzeća uz pronalaženje načina za financiranje većih poduzeća, posebno u području strateške tehnologije, poput inicijative STEP.
Uz predstavljanje Srednjoročne revizije Višegodišnjeg financijskog okvira, upućen je poziv na osiguravanje financijskih sredstava za ključne prioritete: potporu Ukrajini, zelenu i digitalnu tranziciju, upravljanje migracijama, zdravstvenu skrb, socijalna prava i gospodarski oporavak; istaklo se kako u praćenje provedbe moraju biti uključene organizacije civilnog društva te da treba uspostaviti održivi fiskalni okvir, povećati administrativne resurse i osigurati mjere za rješavanje nepredviđenih izazova.
Odbor je dao preporuke i o izmjenama okvira gospodarskog upravljanja EU-om koji će biti prikladan za budućnost: pojednostavljenje, transparentnost i mjere smanjenja deficita prilagođene pojedinačnim državama članicama, uz savjetovanje s poslodavcima, sindikatima, organizacijama civilnog društva te s regionalnim i nacionalnim vlastima.
U Evaluaciji Mehanizma za oporavak i otpornost u sredini programskog razdoblja procjenjuje se njegova djelotvornost. Evaluacijom su obuhvaćene i buduće inicijative poput REPowerEU, a rezultate će Komisija uzeti u obzir pri definiranju sljedećih koraka. EGSO je naglasio važnost transparentnih i redovitih ažuriranja napretka u provedbi Mehanizma te pozvao na pojednostavljenje postupaka, pružanje ciljane pomoći malim i srednjim poduzećima, sudjelovanje organiziranog civilnog društva i obvezne nadzorne odbore.
U Smjernicama za zapošljavanje ključnim za smanjenje socijalnih i gospodarskih razlika u Uniji te za stvaranje konkurentnog gospodarstva, EGSO je pozvao države članice da uspostave poticajno okruženje koje će uključivati ciljane potpore, bolji pristup vještinama i kompetencijama te tržištu rada (osobito za ranjive skupine), promicanje cjeloživotnog učenja, održivo zapošljavanje u ruralnim regijama, povećanje konkurentnosti mikro, malih i srednjih poduzeća i regionalne proizvodnje te poticanje socijalne uključenosti; sve to je posebno važno zbog ozbiljnog nedostatka radne snage u Uniji.
Otporan, održiv i odgovoran lanac opskrbe ključnih sirovina Europske unije, EGSO u trenutačnom geopolitičkom kontekstu smatra glavnim prioritetom za potporu ekologizaciji i digitalizaciji europske industrije. Osiguranje ključnih sirovina trebalo bi uključivati poštivanje socijalnih i ekoloških standarda u svim lancima vrijednosti, uz sankcioniranje nepoštivanja međunarodnih pravila i standarda povezanih s trgovinom.
U Reviziji tržišnih standarda EU-a za poljoprivredne proizvode, Odbor je naglasio svoju predanost zdravoj i održivoj prehrani ključnoj za zdravlje ljudi i dobrobit ekosustava te društva općenito. To iziskuje povećanje dostupnosti i konzumacije održivih proizvoda, educiranje o zdravoj prehrani, reformulaciju proizvoda te proširenje obveznog označivanja podrijetla proizvoda. Važno je ažurirati pravila kako bi bila u skladu s društvenim promjenama i zahtjevima potrošača, a pritom zadržati konkurentnost i dobre radne uvjete u poljoprivredno-prehrambenom sektoru. U kontekstu poboljšanja zdravlja, iznesena je i Globalna zdravstvena strategija EU-a i njena tri prioriteta: bolje zdravlje i dobrobit ljudi tijekom cijelog života, unapređenje zdravstvenih sustava i osiguranja te borba protiv prijetnji zdravlju.
Vezano uz pitanja civilnog društva u području temeljnih ljudskih prava te vladavine prava i demokracije, EGSO je izjavio da smatra neprihvatljivim i zabrinjavajućim što proračun EU-a ima tako malo sredstava za potporu organizacijama civilnog društva te predložio hitno rješavanje tog problema; stalna suradnja i konstruktivna rasprava s civilnim društvom je nužna za osiguranje javne potpore sadašnjih i budućih inicijativa za dobrobit Unije i njenih građana. Kao dobar primjer navedena su postignuća Europske građanske inicijative Europa bez krzna koja je prikupila potporu 1,5 milijuna europskih građana u 18 država članica u manje od 10 mjeseci. Predsjednik EGSO-a Oliver Röpke je naglasio kako želi revitalizirati aktivno sudjelovanje Odbora i u ostalim građanskim inicijativama te im pružiti demokratsku pozornicu putem koje će utjecati na zakonodavstvo Unije.
Usvojena mišljenja dostupna su na hrvatskom jeziku i možete im pristupiti ovdje.
Pročitajte više » | Napisano 09.10.2023.
Voditelj Odjela za organizaciju rada cehova (m/ž)
Hrvatska obrtnička komora, samostalna stručno poslovna organizacija obrtnika u funkciji promicanja, usklađivanja i zastupanja zajedničkih interesa obrtništva, objavljuje natječaj za radno mjesto:
Voditelj Odjela za organizaciju rada cehova (m/ž), 1 izvršitelj/ica s mjestom rada na lokaciji Zagreb, rad na neodređeno s probnim radom od 6 (šest) mjeseci
POSLOVNE AKTIVNOSTI
organiziranje i koordiniranje rada Odjela,
iniciranje izrade i pripreme izmjena propisa iz područja djelokruga rada Odjela,
organiziranje i provedba sjednica cehova, sekcija i odbora HOK-a,
pružanje stručne pomoći i savjeta iz djelokruga rada Odjela,
suradnja sa stručnim institucijama, tijelima državne uprave iz područja djelokruga rada odjela, kao i stručnim institucijama i komorama u zemlji i inozemstvu, u dogovoru s Komorskim uredom,
uspostavljanje kontakata s tijelima EU, međunarodnim i EU poslovnim i savjetodavnim organizacijama,
sudjelovanje u provedbi domaćih i međunarodnih projekata u vezi sa cehovskim radom,
zastupanje zajedničkih interesa obrtnika pred državnim tijelima u oblikovanju gospodarskog sustava,
praćenje gospodarskih prilika, analiziranje stanja u gospodarstvu s naglaskom na obrtništvo,
priprema analiza i izvješća o gospodarstvu u zemlji i inozemstvu,
sudjelovanje u predlaganju mjera ekonomske politike i oblikovanju gospodarskog sustava Republike Hrvatske.
Minimalni uvjeti:
diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski studij ili specijalistički diplomski stručni studij (VSS) – 5 g. radnog iskustva na istim ili sličnim poslovima,
aktivno znanje engleskog jezika u govoru i pismu,
aktivno znanje rada na PC-u.
Obavezne kompetencije:
odgovornost, samostalnost i proaktivnost u radu,
informatička pismenost,
izražene organizacijske vještine,
izražene vještine koordiniranja i vođenja srednje velikog tima,
otvorenost i društvenost,
spremnost na timski rad,
spremnost na kontinuiranu edukaciju i usavršavanje.
Prednost:
iskustvo rada na složenijim projektima
VSS - ekonomskog ili pravnog smjera
Prijave za natječaj s molbom, životopisom, preslikom diplome o završenom obrazovanju te elektroničkim zapisom o radnopravnom statusu izdanim za vrijeme trajanja ovog natječaja, šalju se na e-mail adresu hok@hok.hr.
Rok za dostavu ponude
10.10.2023.
Kandidati u svojoj prijavi mogu priložiti i druge dokumente za koje smatraju da su relevantni za natječaj, a potvrđuju kompetentnost u nekom od područja navedenih u minimalnim uvjetima ili obaveznim kompetencijama.
Kandidati moraju zadovoljavati minimalne uvjete radnog mjesta te posjedovati znanja, vještine i sposobnosti navedene u obaveznim kompetencijama kako bi zadovoljili uvjete natječaja, odnosno bili razmatrani kao kandidati za selekcijski postupak.
Kandidati u životopisu moraju navesti puni naziv radnih mjesta na kojima su radili te sažeti opis poslova, aktivnosti i radnih zadataka na navedenim radnim mjestima.
Nepotpune (bez dokaza o ispunjavanju traženih uvjeta) i nepravovremene ponude neće biti razmatrane.
O svim relevantnim informacijama vezanim uz natječaj kandidati će biti obaviješteni na telefon/mobitel ili e-mail adresu koju su naveli u molbi.
Pročitajte više » | Napisano 06.10.2023.
Okupljanje malih trgovaca u Zagrebu sljedećeg tjedna
Datum događanja: 11.10.2023. - 11.10.2023.
Lokacija: Velika dvorana Hrvatske obrtničke komore
Hrvatska obrtnička komora organizira "1. Obrtnički fokus – Zakon o trgovini", prvi u nizu tematskih okruglih stolova koji će raspraviti ključne izazove i trendove u obrtničkom sektoru. Ovaj koncept usmjeren je na povećanje interesa za pitanja koja utječu na obrtnike, a prvi okrugli stol održat će se 11. listopada u 10:30 sati u Velikoj dvorani Hrvatske obrtničke komore.
Glavna tema prvog Obrtničkog fokusa bit će aktualnosti u sektoru trgovine, s posebnim naglaskom na izazove Zakona o trgovini i ograničenja rada nedjeljom. Obrtnici će imati priliku zajednički analizirati utjecaj zakonodavstva na sektor te razmotriti mogućnosti i izazove koje donose promjene.
Cilj ove sektorske rasprave nije samo identificirati probleme, već potaknuti razmjenu iskustava i ideja. Hrvatska obrtnička komora želi stvoriti dinamično okruženje u kojem će obrtnici moći artikulirati svoje potrebe te zajedno s relevantnim dionicima pronaći konkretna rješenja koja će unaprijediti radne uvjete obrtnika i doprinijeti prosperitetu hrvatskog obrtništva.
Na okruglom stolu sudjelovat će relevantni panelisti: Sanja Smoljak Katić, direktorica Sektora za trgovinu pri HGK; Denis Čupić, predsjednik Udruge trgovine i logistiku; Mirko Budimir, dopredsjednik HUP-Udruge trgovine (predstavnik malih trgovaca); Zlatica Štulić, predsjednica Sindikata trgovine Hrvatske; Adolf Cvanicger, potpredsjednik HOK-a; Darko Knežević, član Predsjedništva HOK-a; Josip Smoljan, predsjednik Ceha trgovine HOK-a i Ivica Ćudina, predsjednik Ceha za trgovinu i cvjećarstvo OK Splitsko-dalmatinske županije.
"Obrtnički fokus" postat će redoviti tematski okrugli stol, svaki posvećen određenoj temi ili trendu u obrtničkom sektoru. Svaki događaj okupit će vodeće stručnjake, iskusne obrtnike i predstavnike relevantnih institucija kako bi zajedno raspravljali o problemima, potrebama i prilikama u sektoru.
Sudjelovanje na ovom okruglom stolu je besplatno, a dolazak je moguće potvrditi putem e-maila: publicrelations@hok.hr. Hrvatska obrtnička komora poziva sve zainteresirane da se pridruže i aktivno sudjeluju u oblikovanju budućnosti hrvatskog obrtništva.
Pročitajte više » | Napisano 06.10.2023.
Poziv na ARC2 radionicu: GDPR – Obrada i zaštita osobnih podataka u radnim odnosima
Pozivamo vas na ARC2 radionicu: GDPR – Obrada i zaštita osobnih podataka u radnim odnosima, koja će se održati u četvrtak 12. listopada 2023. godine.
Svi voditelji i izvršitelji obrade, bez obzira na djelatnost, obrađuju osobne podatke svojih zaposlenika i suradnika.
Podaci radnika obrađuju se u svrhe ispunjenja zakonskih obveza poslodavca, ispunjenja prava i obveza iz ugovora o radu i radnog odnosa, ostvarenja legitimnih interesa poslodavca i dr.
Obrada podataka radnika započinje objavom oglasa za slobodno radno mjesto ili prikupljanjem otvorenih zamolbi zainteresiranih kandidata, a traje i nakon prestanka radnog odnosa. Za čitavo to vrijeme nužno je osigurati zakonitost obrade i primjereno štititi podatke, ali i privatnost radnika.
Ova besplatna radionica koja se održava u okviru ARC2 projekta obuhvaća pregled obaveza iz Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) u svim najvažnijim procesima obrade osobnih podataka u radnom odnosu i mnoštvo praktičnih primjera te pregled sudske prakse i odluka nadzornih tijela.
Namijenjena je prvenstveno mikro, malim i srednjim poduzetnicima i obrtnicima, ali i svim ostalim zainteresiranim poslodavcima/organizacijama/službenicima za zaštitu podataka.
Održat će se 12. listopada 2023. (četvrtak) u razdoblju od 10:00 – 13:00 sati.
Registracija za sudjelovanje je obavezna. Prijaviti se možete na: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/zastita-op-radnika-ARC2
Sadržaj:
Obrada podataka u postupku zapošljavanja – natječaji, otvorene zamolbe, online platforme, agencije za zapošljavanje
Načelo transparentnosti – sadržaj i način informiranja radnika o obradi podataka
Primjerena pravna osnova za obradu podataka radnika – ugovor, zakonska obveza poslodavca, legitimni interes i dr.
Privola u radnom odnosu – primjerenost, zakonitost, primjeri
Obrada posebnih kategorija osobnih podataka – podaci o zdravlju, invalidnosti, vjeroispovijesti, članstvu u sindikatu, rezultati psiho testa, potvrde o nekažnjavanju i dr.
Nužna dokumentacija – uvjerenja, diplome, identifikacijski dokumenti, preslike dokumenata
Evidencija aktivnosti obrade – obvezan sadržaj i primjeri tipičnih obrada u radnom odnosu
Uvjeti dopuštenosti nadzora radnika – kontrola prolaska, snimanje telefonskih poziva, GPS sustav, nadzor korištenja službenih mobitela, računala, e-pošte i Interneta i dr.
Video nadzor službenih prostora – pravna osnova, obvezna dokumentacija, informiranje radnika
Obrada biometrijskih podataka – pravni okvir, primjeri
Procjena učinka na zaštitu podataka (DPIA) – primjeri visokorizičnih obrada
Rokovi čuvanja osobnih podataka – zakonski rokovi, određivanja drugih rokova pohrane
Ispunjavanje prava radnika i bivših radnika – procedura za ispunjavanje zahtjeva, identifikacija ispitanika, rokovi
Obveze radnika – čuvanje povjerljivosti, primjeri izjava o povjerljivosti i ugovornih odredbi
Odnosi s izvršiteljima obrade – obvezne sastavnice ugovora i primjeri izvršitelja u radnom odnosu
Dostava osobnih podataka trećim stranama – javna i druga nadležna tijela
Korporativna kultura i privatnost radnika – javne objave, „djelatnik mjeseca“, isticanje fotografije radnika na prodajnom mjestu, timska druženja i dr.
Primjerene mjere zaštite dokumentacije i IT sustava – primjeri zaštitnih mjera
Prijenos podataka u treće zemlje – primjeri prijenosa, zaštitne mjere
Odgovornosti službenika za zaštitu osobnih podataka u obradama koje se odnose na radni odnos
Pregled odluka i mišljenja Suda EU, Europskog suda za ljudska prava, nacionalnih sudova i nadzornih tijela
Druge posebnosti (pravo na pristup informacijama, EU projekti, učenička praksa, studentski rad i dr.)
Foto: freepik.com
Pročitajte više » | Napisano 04.10.2023.