Zakoni i propisi
- GRADITELJSTVO
- Zakon o prostornom uređenju i gradnji (pročišćeni tekst)
- Zakon o arhitektonskim i inžinjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji (NN 152/08)
- Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja (NN 43/09)
- Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje(2015)
- Zakon o gradnji
- PRIJEVOZ
- Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (pročišćeni tekst)
- Promjene zakona o prijevozu u cestovnom prometu (124/09)
- Pravilnik o posebnim uvjetima za parkiranje (NN 104/05)
- Pravilnik o raspodjeli dozvola za međunarodni prijevoz (NN 120/05)
- Promjene pravilnika o raspodjeli dozvola za međunarodni promet (NN 102/07)
Izdvojene novosti
TJEDNI PREGLED VIJESTI SMEunited-a (06.06. – 13.06. 2025.)
KAKO JEDINSTVENA DIGITALNA PRISTUPNA TOČKA MOŽE POMOĆI U PROVEDBI POJEDNOSTAVLJENJA
„Regulatorno opterećenje i dugotrajni postupci obeshrabruju poduzetnike da posluju prekogranično. Alati poput Jedinstvene digitalne pristupne točke i Tehničkog sustava ‘samo jednom’ mogu igrati značajnu ulogu u stvaranju poticaja za širenje poslovanja“, objasnila je Sophia Zakari, direktorica za politiku poduzetništva i pravne poslove.
MSP-ovi se i dalje suočavaju s fragmentiranim informacijama, jezičnim barijerama i nedostatkom transparentnosti pri poslovanju u više država članica. Postupci koji bi trebali biti jednostavni često su dugotrajni i nedosljedni. „Jednostavnije jedinstveno tržište je tržište s jedinstvenim skupom pravila te s transparentnim i lakim pristupom informacijama o onome što se ne može harmonizirati“, pojasnila je gospođa Zakari.
Više:https://www.smeunited.eu/news/how-the-single-digital-gateway-can-participate-in-implementing-simplification
INVESTICIJSKI POTENCIJAL U KONTEKSTU PROŠIRENJA I ISTOČNOG SUSJEDSTVA: PERSPEKTIVA MSP-ova
Postoji snažan investicijski potencijal u regiji proširenja i istočnog susjedstva – od zelene infrastrukture do digitalnih tehnologija, lanaca vrijednosti u agro-prehrambenom sektoru i usluga usklađivanja s propisima. MSP-ovi iz EU spremni su doprinijeti ulaganjima, stručnošću i inovacijama – pod uvjetom da su osigurani odgovarajući uvjeti“, izjavila je Elizabeth Miroshnichenko na dijalogu visoke razine o provedbi ulaganja privatnog sektora u zemljama proširenja i istočnog susjedstva EU, čiji je domaćin bila povjerenica Marta Kos.
Više:https://www.smeunited.eu/news/investment-potential-in-enlargement-and-eastern-neighbourhood-the-sme-perspective
DAN INICIJATIVE „EARLY WARNING EUROPE“: ODRŽAVANJE OTPORNOSTI MSP-ova U NEIZVJESNIM VREMENIMA
„Pojednostavljenje nije samo slogan, ono je nužnost“, izjavio je Benjamin Knirsch, savjetnik za politiku poduzetništva i pravne poslove, dok je govorio o otpornosti i potrebi za pravovremenom podrškom MSP-ovima u teškoćama. Poruka panel-rasprave bila je jasna: pojednostavljenje je ključno ako želimo da MSP-ovi izdrže današnje gospodarske i regulatorne pritiske.
Pojednostavljenje pravila i postupaka bilo je u središtu rasprave, odražavajući praktične zahtjeve tvrtki. Mnogi MSP-ovi su pod pritiskom zbog inflacije, visokih troškova energije, kašnjenja plaćanja i preklapajućeg zakonodavstva. Potrebna su jasna pravila i obveze, praktične smjernice i učinkoviti digitalni alati. Iako EU strategije poput Strategije jedinstvenog tržišta i Omnibus prijedloga nude potencijal, gospodin Knirsch naglasio je potrebu za učinkovitom provedbom. „Politike se moraju provoditi na način da stignu do MSP-ova na terenu. Inače su to samo obećanja na papiru.“
Više:https://www.smeunited.eu/news/early-warning-europe-day-keeping-smes-resilient-in-uncertain-times
OBJAVLJENO STAJALIŠTE SMEunited-a: „GDPR: KAKO PODRŽATI USKLAĐENOST MSP-ova“
Trenutačna primjena Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) nameće pretjerano i nejasno administrativno opterećenje malim i srednjim poduzetnicima što otežava njihovu sposobnost učinkovitog i djelotvornog usklađivanja. Potrebno je pojednostavljenje kako bi se osigurala praktična primjenjivost, jasnija interpretacija i proporcionalne obveze usklađene s obradom podataka temeljenom na procjeni rizika.
Više:https://www.smeunited.eu/admin/storage/smeunited/smeunited-proposal-clarification-gdpr.pdf
Pročitajte više » | Napisano 20.06.2025.
Princip prijave „tko prvi njegova sredstva“ pri EU natječajima stavlja obrtnike u nepovoljan položaj
Hrvatska obrtnička komora, kao institucija koja zastupa interese više od 129.400 obrtnika u Republici Hrvatskoj, traži promjenu učestalog načina podnošenja prijava na EU natječaje, a koji uključuje tzv. princip „tko prvi njegova sredstva“, tvrdeći da narušava jednakost svih prijavitelja i smanjuje šansu obrtnicima da ostvare pristup vrijednim sredstvima za unapređenje poslovanja iz EU fondova. Umjesto navedenog načina prijave – EU natječaj je otvoren do iskorištenja sredstava i ocjenjuju se samo prijave pristigle u tom razdoblju, HOK se zalaže za privremeni modalitet poziva koji uključuje otvaranje i zatvaranje prijava na natječaj konkretnim datumima i podrazumijeva ocjenjivanje svih pristiglih prijava u propisanom roku.
U zahtjevu Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova EU i Ministarstvu gospodarstva skreće se pažnja da se prijave po principu „tko prvi njegova sredstva“ odnose na natječaje koji omogućavaju sufinanciranje internacionalizacije i digitalizacije poslovanja, popularne natječaje koji mogu pridonijeti jačanju konkurentnosti hrvatskih obrtnika te se apelira da se uzmu u obzir struktura i kapaciteti prijavitelja, osobito obrtnika kao mikro i malih gospodarskih subjekata.
Navodi se kako privremeni modalitet osigurava ravnopravan pristup sredstvima svim prijaviteljima jer omogućuje podnošenje prijava u jasno definiranom vremenskom okviru. Time se izbjegava situacija u kojoj pristup sredstvima imaju samo oni koji su tehnički najbrže reagirali na otvaranje prijava, što obrtnike i druge prijavitelje stavlja u nepovoljan položaj. Također, omogućuje ocjenjivanje svih prijava u jednakim uvjetima, čime se jamči kvaliteta, transparentnost i dosljedna primjena kriterija vrednovanja. Kada se prijave obrađuju redoslijedom zaprimanja i isključivo do iskorištenja sredstava, najčešće dolazi do zatvaranja natječaja već nakon nekoliko minuta, bez realne šanse da se i kvalitetni projekti manjih poduzetnika uopće uzmu u razmatranje.
Iako je argument za princip prijave „tko prvi njegova sredstva“ ubrzanje postupka dodjele sredstava, ova brzina dolazi na štetu jednakosti, osobito kada korisnici nemaju jednak pristup savjetodavnim uslugama, tehničkoj opremi ili kadrovskim resursima potrebnim za pripremu i hitno podnošenje prijava. Time se dodatno marginalizira sektor obrta, koji već djeluje u izazovnim uvjetima tržišta.
HOK u svojem traženju naglašava kako praksa prethodnih godina pokazuje da su natječaji s velikim interesom, ukoliko je prijava ograničena na opisani način, rezultirali frustracijom korisnika i negativnom percepcijom javnosti, što dugoročno šteti vjerodostojnosti i ciljevima fondova EU. Poziva da se, u interesu pravednosti, transparentnosti i učinkovitog korištenja sredstava, nadalje preferira privremeni modalitet objave natječaja, osobito kada se radi o natječajima s ograničenim sredstvima i velikim brojem potencijalnih prijavitelja, kako bi se motiviralo obrtnike i olakšalo im se korištenje EU sredstava.
Naime, prema analizi podataka o odobrenim projektima iz posljednje tri godine, sudjelovanje obrtnika u natječajima za EU fondove poraslo je s 3,21 % u 2022. na 11,85 % u 2024. godini, uglavnom zahvaljujući jednostavnijim pozivima. Nasuprot tome, kod složenijih poziva usmjerenih na inovacije i zelenu tranziciju obrtnici su ostvarili financiranje u svega 3,21 % projekata.
Uz vrste investicija koje se mogu financirati, veliki problem za aktivnije sudjelovanje obrtnika predstavlja minimalna visina ulaganja, propisani rezultati koje moraju postići za ostvarivanje bodova (npr. nova zapošljavanja, porast prihoda od prodaje), koji su za obrtnike često previsoki te uvjet da je za sudjelovanje u EU pozivima potrebno imati najmanje jednog zaposlenog na temelju sati rada u prethodnoj godini, s obzirom da je u tri četvrtine obrta zaposlena samo jedna osoba- vlasnik obrta.
Iz analize upita koje je zaprimila Hrvatska obrtnička komora u 2024. u području EU fondova, vidljivo je da se gotovo 60 % zaprimljenih upita odnosilo na mogućnosti unaprjeđenja ili širenja poslovanja nabavom opreme, za što gotovo da nije bilo nijednog dostupnog natječaja, izuzev prerađivačke industrije.
Pročitajte više » | Napisano 18.06.2025.
Nove prilike za sudjelovanje u inovacijskim partnerskim projektima
Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavili su nove pozive na dodjelu bespovratnih sredstava koje obrtnicima omogućuju nove prilike za sudjelovanje u inovacijskim partnerskim projektima.
Ministarstvo gospodarstva objavilo je Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava „IRI S3 -Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja“ (referentni broj: PK.1.1.12) usmjeren na jačanje kapaciteta poduzeća za istraživanje, razvoj i inovacije te poticanje suradnje između poduzetnika i znanstveno-istraživačkih organizacija.
Cilj Poziva je razvoj novih proizvoda i usluga u sklopu identificiranih tematskih prioritetnih područja S3, putem jačanja kapaciteta poduzeća za istraživanje, razvoj i inovacije te poticanja suradnje između poduzetnika i institucija za istraživanje i razvoj.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 191.170.820,00 EUR.
Prihvatljive aktivnosti uključuju:
potpore za projekte istraživanja i razvoja (čl. 25 GBER-a) za:
industrijsko istraživanje (TRL 2 - 4)
eksperimentalni razvoj (TRL 5-8)
izradu studije izvedivosti
Regionalne potpore za ulaganje (čl 14. GBER-a)
Tko se može prijaviti?
Prihvatljivi prijavitelji su mikro, mali, srednji ili veliki poduzetnici ili obrtnici.
Prihvatljivi partneri su poduzetnici/ obrtnici i/ili organizacije za istraživanje i širenje znanja.
Iznosi i intenzitet potpore po projektu:
Minimalni iznos potpore: 200.000,00 EUR
Maksimalni iznos: 2.000.000,00 EUR
Intenzitet sufinanciranja: 50% - 100%
Datum početka zaprimanja projektnih prijava je 15. rujna 2025. godine u 12:00 sati, a projektni prijedlozi će se zaprimati do iskorištenja raspoloživih sredstava za predmetni Poziv, a najkasnije do 30. prosinca 2026. godine, u 14:00 sati.
Natječajnu dokumentaciju možete pronaći OVDJE.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava „Kolaborativna znanstvena istraživanja“ (referentni broj: PK.1.1.13) usmjeren na podržavanje kolaborativnih projekata industrijskih istraživanja, a koji se provode u suradnji između poduzeća/ obrta i istraživačkih organizacija.
Cilj Poziva je povećanje razine razvoja novih tehnologija, proizvoda i procesa provođenjem kolaborativnih primijenjenih istraživanja.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 29.593.441,00 EUR.
Prihvatljive aktivnosti uključuju:
1) Aktivnosti industrijskog istraživanja (TRL 2-4)
2) Aktivnosti usmjerene na nastavak istraživačkih aktivnosti i suradnje između akademske zajednice i gospodarstva
3) Provjera i zaštita intelektualnog
4) Diseminacija istraživačkih rezultata i
5) Promocija i vidljivost projekta
6) Upravljanje projektom
7) Horizontalne aktivnosti
Tko se može prijaviti?
Mikro, mali srednji poduzetnici, veliki poduzetnici i obrti te znanstvenoistraživačke institucije
Iznosi i intenzitet potpore po projektu:
Minimalni iznos potpore: 350.000,00 EUR
Maksimalni iznos: 1.000.000,00 EUR
Intenzitet sufinanciranja: 50% - 100%
Poziv je otvoren od 16:30 sati 17. lipnja 2025. godine do 11:00 sati 15. listopada 2025., a dostava projektnog prijedloga dopuštena je najranije od 11:00 sati 01. rujna 2025. godine.
Natječajnu dokumentaciju možete pronaći OVDJE.
Foto: Freepik.com
Pročitajte više » | Napisano 18.06.2025.
HOK ponovno traži isplatu pune starosne mirovine za obrtnike i one koji otvore obrt u mirovini
Vezano uz Nacrt prijedloga zakona o mirovinskom osiguranju Hrvatska obrtnička komora je ponovila svoje zahtjeve da se predvidi mogućnost obavljanja djelatnosti obrta uz pravo na starosnu mirovinu za obrtnike koji su obavljali djelatnost obrta uz zaposlenje te za obrtnike koji nakon ostvarivanja prava na starosnu mirovinu žele otvoriti obrt. HOK ocjenjuje da je prijedlog zakona napravio velik iskorak za hrvatske obrtnike tako što je omogućio isplatu mirovine tijekom nastavka rada uz obrt, no smatramo da su obrtnici umirovljenici i dalje u nepovoljnom položaju isplatom samo 50% mirovine, pri čemu će i dalje iz svog poslovanja podmirivati i poreze i doprinose te na taj način itekako nastaviti pridonositi proračunu Republike Hrvatske.
„Nova odredba o širenju kruga umirovljenika koji mogu raditi i primati mirovinu je od izuzetne važnosti za obrtnike, no tražimo i korak dalje – tražimo isplatu pune starosne mirovine i druge mogućnosti uključenja. Radne navike, iskustvo, znanje i vještine stečene uslijed nekoliko desetljeća rada su nenadoknadivi, nezamjenjivi i neprocjenjivi i moramo napraviti sve što je u našoj moći da istovremeno dižemo standard našim obrtnicima umirovljenicima i omogućimo ih da nastave gospodarske aktivnosti na dobrobit države i društva. U samoj ocjeni stanja i osnovnim pitanjima koja se trebaju urediti kao jedan od ciljeva predmetnog zakona navedeno je poticanje duljeg ostanka u svijetu rada. Ističemo kako bi predmetni prijedlog Hrvatske obrtničke komore da se navedenim osobama omogući isplata starosne mirovine uz obavljanje djelatnosti obrta izuzetno poticajno djelovao na postizanje duljeg ostanka u svijetu rada. Također, važno je naglasiti da imamo više od 40.000 članova koji obrt obavljaju uz zaposlenje, navedeni broj svakodnevno raste te moramo i njima osigurati mogućnost nastavka rada u obrtu uz mirovinu“, ističe predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil.
U zahtjevu nadležnom tijelu navodi se kako bi se isključivanjem mogućnosti isplate starosne mirovine za obrtnike koji su obavljali djelatnost obrta uz zaposlenje iste dovelo u nepovoljni položaj u odnosu na ostale obrtnike, ali i na članove trgovačkih društava. Nadalje, uskraćivanjem prava da se u starosnoj mirovini ne može registrirati obrt, obrt se stavlja u nejednak položaj u odnosu na osobe u mirovini koje se mogu zaposliti u radni odnos (kod drugog poslodavca ili u vlastitom trgovačkom društvu). U takvim situacijama umirovljenicima će ostati trenutno jedina opcija osnivanja pravne osobe i obavljanje djelatnosti putem iste, slijedom čega vrijedi istaknuti kako mnogi umirovljenici u potpunosti odustaju od rada iz razloga kompliciranije procedure osnivanja i općenito obavljanja djelatnosti putem pravne osobe.
Pročitajte više » | Napisano 18.06.2025.
Prijavite se za nastup na 57. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2025. godine
Hrvatska obrtnička komora organizira i sufinancira kolektivan nastup članova HOK-a na 57. Međunarodnom obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Celju 2025., najvećem obrtničkom i poduzetničkom sajmu u Sloveniji i široj regiji, koji će se održati od 17. do 21. rujna 2025. godine na prostoru Celjskog sajma u gradu Celju.
Međunarodni sajam u Celju značajna je sajamska manifestacija s oko 1000 izlagača iz 36 država i više od 89.000 posjetitelja iz preko 40 država. Sajam pruža izvrsnu priliku za kvalitetnu prezentaciju proizvoda i usluga, posebno za obrtnike i poduzetnike koji žele izravno kontaktirati s potencijalnim kupcima, ispitati tržišni interes, te otvoriti mogućnosti za izvoz i nova poslovna partnerstva.
Izložbeni program sajma u Celju obuhvaća: poslovne susrete, međunarodna predstavljanja, strojeve i opremu za drvo i metal, opremu od inox-a, elektrotehniku, preradu plastike, gume, obradu metala, strojogradnju, prehranu i ugostiteljstvo, izradu alata za obradu drva, plastike i metala, namještaj i unutarnje uređenje, završne radove u graditeljstvu, alate za uređenje doma i okolice, energetiku, opremu za prehrambenu industriju, mehanizaciju sela, građevinsku mehanizaciju, montažne kuće, proizvode široke potrošnje, IT opremu, stare zanate i tradicijske obrte, turizam itd.
Osnovne informacije o sajmu:
Naziv sajma i adresa: 57. Međunarodni sajam obrtništva i poduzetništva Celje 2025., Celjski sejem d.d., Dečkova cesta 1, 3000 Celje, MOS | Celjski sejem d.d.
Termin održavanja: 17. – 21. 9. 2025.
Radno vrijeme sajma: 09,00 – 18,00 sati
Hrvatska obrtnička komora organizira nastup po sistemu "ključ u ruke". Svaki izlagač, u sklopu priprema za svoju prezentaciju na sajmu, osim izložbenog prostora uređenog prema prijavi i potrebama, dobiva i sljedeće: dva natpisa na štandu, reprezentaciju na štandu, transport eksponata na relaciji Zagreb-Celje-Zagreb, postavu eksponata na štandu, dežurnu osobu i domaćicu na štandu, najavu nastupa prema sajamskim službama u Celju, sve potrebne informacije te kompletnu logistiku za uspješan sajamski nastup.
Za svoje izlagače Hrvatska obrtnička komora osigurala je izložbeni štand u paviljonu međunarodnih izložbi Celjskog sajma.
Cijena izlagačkog prostora, uz logistiku nastupa po principu “ključ u ruke”, uz sufinanciranje HOK-a za članove HOK-a od 50% iznosi 104,00 EUR-a po m2 + PDV (25%), odnosno ukupno za platiti 130,00 EUR/m2 standardno uređenog izložbenog prostora.
Puna cijena izlaganja po principu „ključ u ruke” standardno uređenog izložbenog prostora, za poduzetnike koji nisu članovi HOK-a iznosi 208,00 EUR-a po m2 + PDV (25%), odnosno 260,00 EUR/m2 standardno uređenog izložbenog prostora.
Minimalna izlagačka površina iznosi 2 m2, osim u slučaju vertikalnog panoa na stijeni 1 m2.
Za prijavu nastupa na sajmu izlagač treba dostaviti:
prijavu – obavezno navesti potreban namještaj na štandu,
podatke o robi i/ili promotivnim materijalima koji se šalje na sajam,
izlagač na sajam treba poslati robu koja po vrsti, količini i vrijednosti odgovara robi koji je naveo u obrascu „Podaci o robi izlagača“.
ROK PRIJAVE NASTUPA: 12. 8. 2025. godine ili do popune izložbenog prostora.
Dostava prijavnog materijala – u Hrvatsku obrtničku komoru – adresa: Ilica 49/II, p.p. 166, 10002 Zagreb ili putem elektroničke pošte: drazen.horvat@hok.hr.
Osiguranje robe/eksponata: izlagačka roba za vrijeme sajma nije osigurana, a ako izlagač ima robu veće vrijednosti, takvu robu može osigurati sam. Komora neće snositi troškove eventualno nastalih šteta ili nestanka robe, bilo za vrijeme transporta ili trajanja sajma.
Otprema robe: izlagač će biti pravovremeno obaviješten o predaji robe u skladište izvođača štanda te je dužan pridržavati se dobivenih uputa.
Napomena: skrećemo pozornost da izlagači ne mogu nastupiti u organizaciji i uz sufinanciranje Hrvatske obrtničke komore ako imaju dugovanja prema komorskom sustavu!
Pozivaju se zainteresirani obrtnici i poduzetnici da što prije dostave ispunjene prijavne materijale, kako bi stručna služba Komore pravovremeno pripremila njihov nastup na sajmu u Celju.
Za dodatne informacije možete se obratiti na broj telefona: 01/4806 650, Dražen Horvat; elektronička pošta: drazen.horvat@hok.hr .
Iskoristite ovu priliku i predstavite svoje proizvode i usluge na najvažnijem obrtničkom i poduzetničkom sajmu u ovom dijelu Europe – u organizaciji i uz sufinanciranje Hrvatske obrtničke komore!
Prijavne materijale i uvjete nastupa možete pronaći na dnu stranice.
Preuzimanja
Naziv datoteke Veličina
Informacija o obradi podataka izlagača HOK-a za 57. Međunarodni obrtnički i poduzetnički sajam u Celju 2025. godine.pdf 95.29 KB
Prijava izlaganja za 57. Međunarodni obrtnički i poduzetnički sajam u Celju 2025._članovi HOK-a.doc 74 KB
Prijava izlaganja za 57. Međunarodni obrtnički i poduzetnički sajam u Celju 2025._tvrtke koje nisu članovi HOK-a.doc 73 KB
Pročitajte više » | Napisano 17.06.2025.